بروزرسانی: 19 آذر 1404
صنعت خودرو شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا
صنعت خودرو شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا
پایگاه خبری-تحلیلی جهان صنعت نیوز به عنوان بخشی از گروه رسانه ای «جهان صنعت» سعی در پوشش مهم ترین اخبار اقتصادی و تحلیل اقتصاد ایران فارغ از جهت گیری های سیاسی دارد. حتی روش پیشنهادشده Plus Cost (که آن هم به طور صحیح در تعیین قیمت خودرو مورد استفاده قرار نمی گیرد، چراکه در غیر این صورت نمی توانست قیمت خودرو در صورت بیش از ۱۰ برابر شدن نهاده ها، کمتر از ۵ برابر افزایش یابد.) برای تعیین قیمت ها به هیچ وجه مناسب نیست و کاملا ضدبهره وری است. آمازون قصد دارد بزرگ ترین ناوگان ارسال سفارش ها را در دنیا ایجاد کند و با بهره گیری از این فناوری ها می تواند به شکلی کم هزینه تر به این هدف بزرگ دست یابد.
- از نظر صادرات خودرو نیز کشور ایران از دو گروه خودرویی بزرگ ایران خودرو و سایپا صادراتی به کشورهای منطقه خودرو می کند.
- در نهایت افزایش قیمت ارز باعث تصمیم گیری های اشتباه به دلیل عدم برخورداری از دانش کافی از طرف عده ای می شود و متاسفانه برخی، از این تصمیمات اشتباه سواستفاده می کنند و با کارهایی مانند نوسان گیری به روند افزایش قیمت ارز دامن می زنند و البته همگی تحت تاثیرات منفی آن قرار خواهیم گرفت.
- در حالی که به جرات می توان گفت بیش از ۸۰ درصد خریداران واقعی خودرو، در بین این سه دسته افراد قرار نمی گیرند.
- اولین شرکت تولیدکننده خودرو که فیات ایران بود در سال ۱۳۳۲ تأسیس شد ولی تولید اولین محصولات این شرکت که فیات ۱۱۰۰ نام داشت در سال ۱۳۳۹ انجام شد و عملاً شرکت جیپ ایران (پارس خودرو) که در سال ۱۳۳۶ تأسیس شده بود در سال ۱۳۳۸ اولین خودروی تولیدشده در ایران را که جیپ شش سیلندر کالسکه ای بود تولید کرد.
اگر دولت مصمم باشد که خودرو وارد کند، می تواند با ارز ایرانیان خارج از کشور این موضوع را اجرایی کند. ما مخالفتی با بحث واردات نداریم، اما اگر دولت واقعا به دنبال واردات است می تواند قانون ساماندهی صنعت خودرو را به درستی اجرا کند. محسن زنگنه، از دیگر مخالفان لایحه، گفت تصمیم امروز ما در قیمت کالاهای اساسی تاثیرگذار است؛ برای این موضوع به قانون نیاز نداریم، زیرا در ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودرو تصویب و بیان شده که این واردات براساس آیین نامه هایی که توسط وزارت صمت تعیین می شود، اجرایی شود. از سوی دیگر در بند ۴ قانون ساماندهی تصویب کردیم که واردات خودرو باید با توجه به ملاحظه تنظیم بازار، حمایت از تولید و رعایت منابع ارزی انجام شود، حال آنکه در تبصره این لایحه این موضوع نیز ملغی می شود. در این شرایط اگر دولت برای دارو و کالاهای اساسی، ارز نداشته باشد، مطرح می کند که مجلس ما را مجبور کرد. وزیر سابق صمت که در موقعیت استیضاح قرار گرفت، برای ماندگار شدن لایحه دوفوریتی واردات خودرو را ارائه کرد.
«ری را» در آستانه ورود به بازار
در ادامه سنجه های لازم جهت بررسی این عرصه ها مطرح شده است که نه تنها برای ورود به حوزه کاری پیشنهاد شده کاربرد دارد بلکه به طورکلی برای بررسی سایر پیشنهاد ها نیز ارزشمند است. این موضوع نشان دهنده آن است که در حال حاضر با توجه به سیاست های کنونی فروش خودرو نه تنها سودی نصیب شرکت های این صنعت نمی شود، بلکه روزبه رو به زیان انباشته خودروسازان اضافه خواهد شد. در نهایت نیز در صورت ادامه یافتن وضعیت کنونی، راهی جز ورشکستگی پیش روی خودروسازان نخواهد بود. برای مثال ایران خودرو و سایپا که دو خودروساز بزرگ ایرانی هستند، هر دو در سال 1401 زیان ده بودند و به این زیان خود نیز افزودند. کارشناسانی که تقاضای بازار خودرو را 2 میلیون دستگاه پیش بینی می کنند، این نوع پیش بینی ها برای شرایط مطلوب است. در سال 1396، کل تولید خودرو در ایران همراه با واردات خودرو، حدود یک میلیون و 600 هزار دستگاه بود.
اتصال بی سیم در خودروها
در دهه ۶۰ درآمد ارزی کشور از ۲ میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافت و این برای صنعت خودرو ایران به معنای تعطیلی بود! اگرچه خودروهای قدیمی خارجی همچنان استفاده می شدند، اما قطعات آن ها موجود نبود، تعمیرات آن ها مشکل و گران بود و عملا سبب گردش مالی برای صنعت خودرو داخلی نمی شدند. در این زمان صنعت خودرو در حال عبور از اولین رکود خود بود و این موضوع با ورود پراید به کشور میسر شد.
ایران نیز مانند بسیاری از کشور ها شاهد افزایش تقاضا برای خودرو های برقی است. فولاد به دلیل توانایی آن در ارائه استحکام و محافظت لازم برای بسته باتری و سایر اجزای آن در ساخت خودرو های الکتریکی ضروری است. علاوه بر این، آلیاژ های فولادی سبک وزن نقش مهمی در جبران وزن باتری سنگین بازی می کنند و در نتیجه کارایی کلی و برد خودرو های الکتریکی را بهبود می بخشند. همکاری نزدیک بین تولیدکنندگان فولاد و خودروسازان در ایران باعث رشد نوآوری و پیشرفت های تکنولوژیکی شده است. ابتکارات تحقیق و توسعه مشترک بر توسعه آلیاژ های فولادی جدید با استحکام، شکل پذیری و مقاومت در برابر خوردگی بهبود یافته تمرکز دارد.