روند جدید صنعت خودرو در جهان: بومی سازی! مجله پدال
انتشار: خرداد 16، 1400
بروزرسانی: 19 آذر 1404

روند جدید صنعت خودرو در جهان: بومی سازی! مجله پدال

روند جدید صنعت خودرو در جهان: بومی سازی! مجله پدال

با تصویب ملغی شدن ۳ بند ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو در این لایحه، عملاً جامعه نخبگانی و علمی کشور با این مصوبه زاویه پیدا می کنند. دولت لایحه دوفوریتی برای کاهش ۸ درصدی موضوع ارزش افزوده برای واردات کالاهای اساسی و دارو را به مجلس ارائه کرد، اما این موضوع هنوز به صحن نیامده است. همانطور که در بالا توضیح داده شد، صنعت خودروسازی از صنایع اشتغال زا در هر کشور می باشد.

  • همکاری با غول های خودروسازی فقط به شرکت گوگل محدود نمی شود و یکی از زیرمجموعه های دیگر شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) نیز می کوشد وارد حوزه تاکسیرانی بدون راننده شود.
  • البته با توجه به برخی موانع قانونی و نیز فنی، این شرکت نمی تواند خدمت تاکسی بدون راننده را به عموم مردم عرضه کند.
  • در ایران نیز با توجه به این که کمتر از یک قرن سابقه خودروسازی وجود دارد ولی جزو صنایع مورد توجهی مثل صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی است.
  • برای این منظور قیمت فروش و مشخصات برخی از خودروهای همرده خارجی به همراه قیمت مصوب برخی از خودروهای داخلی در جدول ذیل برای مقایسه جمع آوری شده است.

موارد ذکر شده نشان می دهد صنعت خودرو و کسب وکارهای مرتبط با آن جایگاه ویژه ای در دنیا دارند و بنابراین باید نقشه راه و استراتژی های مختلف و قابل اتکایی نیز داشته باشند. براساس مطالعات انجام شده زنجیره ارزش خودرو به دو بخش بالادستی و پایین دستی تقسیم می شود، در بخش بالادستی تمرکز بر زنجیره تامین و تولید خودرو است و در بخش پایین دستی تمرکز بر فعالیت های فروش و پس از فروش است. بیشترین ارزش آفرینی در دو حوزه تحقیق و توسعه (R&D) و خدمات پس از فروش و کمترین ارزش آفرینی در بخش تولید خودرو (OEM) است. مطابق الگوهای جهانی، خودروسازان برتر دنیا برای افزایش توانمندی و ارزش خلق شده در زنجیره صنعت خودرو اقدام به برون سپاری برخی از فعالیت های خود به تامین کنندگان کرده اند. سهم تامین کنندگان در زنجیره ارزش صنعت خودرو در سال ۲۰۰۰ به میزان ۵۹درصد بوده و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰ این مقدار به ۷۶درصد افزایش پیدا کند. در اوایل دهه هشتاد با توجه به عدم وجود موانع برای واردات خودرو، محصولات خارجی با قیمت و کیفیت مناسبی در داخل کشور ارائه می شد که این مسئله باعث ورود شوک به دو قطب خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران خودرو شد و آن ها را وادار نمود تا محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنند.

قیمت نفت از ۹۳ دلار عبور کرد

برعکس شرکت های بزرگ خودروسازی در عرصه جهانی، این دو شرکت در سال های اخیر رقابت تنگاتنگی با هم دارند. از طراحی های خلاقانه، تکنولوژی های جدید و امکانات جانبی منحصر به فرد گرفته تا اقداماتی در جهت عمر مفید و کم استهلاک بودن خودرو. توان کم شرکت های خودروسازی در تولید متنوع و عرضه محصولات جدید در بازه های زمانی کوتاه مدت، استفاده از تجهیزات و ماشین آلات فرسوده و تکنولوژی های قدیمی در خط تولید، از مواردی است که باید اصلاح شود.

کسری باورنکردنی ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو!

صنعت خودرو سازی در ایران با داشتن سهم ۱۸درصدی از ارزش افزوده کل صنعت و سهم حدود ۳.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی، نقش پر رنگ خود را در اقتصاد ملی نیز ایفا می کند. منظور از صنعت خودروسازي صنايع قطعه سازي، مجموعه سازي، خودروسازي، خدمات مهندسي/ مالي، خدمات پس از فروش و صنايع جانبي خودرو مي باشد. اين حوزه كليه بخش هاي زنجيره ارزش را در بر گرفته و انواع فعاليت هاي صنعتي هر دو بخش قطعه سازي و خودروسازي را شامل مي گردد. گرچه آمار تولید خودرو در ایران از سوی موسسات خارج از کشور اعلام نشده است، با این حال اما وزارت صمت از افزایش تولید خودروهای داخلی خبر داده است.

تراژدی تکراری حادثه معدن طزره با تأیید فوت ۶ کارگر

خودروی” نای نارا ” در مدل های مختلف شامل  سدان، شاسی بلند، سواری و حمل و نقل عمومی در این کشور ساخته می شود و حداکثر سرعت آن برابر 180 کیلومتر بر ساعت است که بسیار عالی به نظر می رسد. از آپشن های این خودروی ملی می توان به   کولر، شیشه های برقی و سنسورهای پارک اشاره کرد در نوع خود بسیار پیشرفته به شمار می آید. بعد از اینکه  اتحاد جماهیر شوروی از هم فروپاشید، کره شمالی با استفاده از تکنیک مهندسی معکوس شروع به ساخت خودرو کرد، به این نحو که ماشین های روسی را به قطعه های مختلف تجزیه می کرد و دوباره آن ها را سر هم می کردند تا با چگونگی ساخت خودرو به طور کامل آشنا شوند و در این راه نیز به موفقیت دست یافتند.