بروزرسانی: 19 آذر 1404
دلایل توقف صنعت خودرو استرالیا؛ الگویی قابل تامل برای ایران
دلایل توقف صنعت خودرو استرالیا؛ الگویی قابل تامل برای ایران
با توجه به آمار ها؛ در ایالت متحده از هر هزار نفر 837 نفر مالک خودرو هستند، این عدد برای ژاپن، آلمان، بریتانیا و فرانسه به ترتیب 591 ،589 ،579 و 569 و برای چین، تنها 173 نفر است. در قسمت بهای تمام شده تولید نیز، کمینه هزینه ی ساخت یک خودروی اقتصادی بین 10 تا 20 دلار است. این مبلغ از حداقل 20 هزار دلار هزینه بدنه و 10 هزار دلار هزینه موتور تشکیل شده است. حاشیه سود پیش از مالیات بسیاری از بزرگ ترین خودروسازهای دنیا کمتر از 10 درصد است.
- علاوه بر این، آلیاژ های فولادی سبک وزن نقش مهمی در جبران وزن باتری سنگین بازی می کنند و در نتیجه کارایی کلی و برد خودرو های الکتریکی را بهبود می بخشند.
- قطعا تصمیمات دولت جدید و هم زمان با آن، بازگشت آمریکا به برجام، صنعت خودرو ایران را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد.
- خیلی وقته خودروهای آینده دیگه رویا نیستن و از میون ابرهای رویاپردازی بشر به عالم واقعیت اومدن.
- اتصال بی سیم، خودروها را قادر می سازد تا با محیط خارجی، سایر وسایل نقلیه و اجزای داخلی ارتباطی موثر برقرار کند.
- حذف تصدی گری دولت در صنعت، قیمت گذاری دستوری و عرضه کالای نهایی در بورس کالا می تواند جلوی این آثار زیان بار را بگیرد.
بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. قیمت ارز یکی از مهمترین فاکتور های اثرگذار در صنعت کشور است که عموماً سیاست های اتخاذ شده، منجر به سرکوب نرخ ارز و به نفع واردکنندگان بوده است. البته در مقاطعی به بهانه حمایت از تولیدکنندگان، ارز ترجیحی توزیع شده است که این نیز نه تنها کمکی به صنعت نکرده است بلکه منجر به حضور شبه تولیدکنندگان برای دریافت رانت ناشی از این سیاست شده است.
قیمت نفت از ۹۳ دلار عبور کرد
علاوه بر این تحریم ها و مشکلات داخلی اقتصادی، مانعی بزرگ برای خودروسازان به منظور رشد تولید خودروی باکیفیت مطابق با استانداردهای جهانی شده است. متاسفانه وقتی قیمت ارز در حال نوسان است، فروش خودروهایی صفر وارد شده، متوقف می شود و واردکنندگان منتظر افزایش بیشتر و رسیدن به ثبات هستند. پس افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو را افزایش می دهد و وجود تقاضا و عدم عرضه، باعث تشدید افزایش قیمت می شود. صنایع مختلفی امروز روز در دنیا وجود دارند که می توان با استفاده از آن بسیاری از کارها و فعالیت های روزانه و اقتصادی را انجام داد. یکی از صنایع بسیار مهم که در دنیا از اهمیت بسیاری برخوردار است، صنعت خودروسازی است. لذا این صنعت امروزه توانسته اقتصاد کشورهای مختلفی را در دست بگیرد و افراد با استفاده از آن به بالاترین سطح بنیه مالی برسند.
شورای سیاستگذاری خودرو[ویرایش]
در سال ۱۳۴۱ ایران ناسیونال (ایران خودرو) تأسیس و در سال ۱۳۴۵ اولین خودروی همه گیر تولید داخل یعنی پیکان تولید شد.[۳] در سال ۴۷ بیش از ۱۲ هزار دستگاه پیکان در ایران ساخته شد در حالی که تیراژ تولید بقیه خودروهای ذکر شده حداکثر از ۲۰۰۰ دستگاه تجاوز نمی کرد. این روند همچنان ادامه داشت تا سال ۵۱ حدود ۱۲۰ هزار دستگاه پیکان ساخت ایران در خیابان های تهران و دیگر شهرستان ها تردد می کردند. این تعداد در سال ۵۷ و پیش از انقلاب اسلامی با رشد نسبتاً زیادی به بیش از ۴۳۲ هزار دستگاه در سال ۵۷ رسید.
حال بگذریم از هزینه های پنهانی که خودروسازان خصوصی باید برای دور زدن تحریم های سیاسی بپردازند یا هزینه هایی که خودروسازان چینی تنها به دلیل مشارکت با خودروسازان ایرانی در زمان تحریم، از خودروسازان خصوصی دریافت می کنند. ۲- از ابتدای سال جاری افزایش ۲۷ درصدی حقوق و دستمزد از سوی دولت ابلاغ شده است. ضمن طراحی این سازوکار، مانند اکثر کشور ها برای شروع کار در بخش خودرو های سبک حداقل ۴۰% ساخت داخل الزامی است و در غیر این صورت تعرفه cbu خواهد بود. هوش مصنوعی به راننده ی خودکار کمک می کند اشیا اطراف وسیله نقلیه را به خوبی و در زمان درست تشخیص دهد و بهتر تصمیم بگیرد. همچنین در زمینه ی بهبود فرایند نگهداری و تشخیص تعمیرات لازم برای اتومبیل هم نقش مؤثری خواهد داشت.